Ahad, Februari 26

Motor 3 FASA


MOTOR 3 FASA

  •   Motor 3 fasa dapat memberikan kecekapan yang lebih baik, faktor kuasa yang lebih tinggi mempunyai sifat yang lebih permulaan yang lebih baik dan harga yang lebih murah jika dibandingkan dengan motor 1 fasa yang mempunyai keupayaan dan saiz yang sama.
  •  Penggunaan motor 3 fasa memang digalakkan untuk mengelakkan keditak inbangan beban pada sesalur bekalan. Dalam bab ini akan dibincangkan motor aruhan 3 fasa jenis rotor sangkar tupai ( squirrel cage rotor ).
Prinsip Kendalian Motor Aruhan  (3 Fasa )
  • Berasaskan penghasilan medan magnet berputar dan magnet pemutar.
  • Berasaskan penghasilan medan magnet berputar dan magnet pemutar.
  • Apabila belitan pemegun dibekalkan dengan bekalan 3 fasa, medan magnet berputar akanterhasil dan berputar dalam satu kelajuan yangdinamakan sebagai kelajuan segerak, (Ns).
  • Medan magnet berputar akan memotong belitan pengalir pemutar.
  • Laju putaran medan magnet berputar bergantung pada frekuensi bekalan dan bilangan kutub.
  • D.g.e akan terhasil dalam pengalir pemutar.
  • D.g.e yang terhasil menyebabkan berlakunya pengaliran arus dalam belitan pengalir pemutar.
  • Nilai arus yang terhasil akan dikawal oleh perintang luar melalui gelang arus dan akan menentukan kekuatan medan magnet pada pemutar.
  • Tindakbalas kedua-dua medan magnet ini akan menghasilkan daya kilas untuk menggerakkan pemutar.
Motor aruhan 3 fasa sangkar tupai ( squirrel cage induction motor 3 phase ).


  •      Motor ini mempunyai stator ( pemegun ) berbelit dengan 3 belitan iaityu belitan setiap fasa dan mempunyai rotor ( pemutar ) sangkar tupai. Pada rotor  tidak terdapat sebarang sambungan belitan, melaikan bar-bar pengaliran yang diperbuat daripada aluminium @ kuprum yang dipeteri di kedua-dua hujung agar berlitar-pintas.
Pemegun Stator

·        Stator @ utama ialah bahagian yang pegun dalam motor. Stator pada motor aruhan, prinsipnya sama seperti stator pada pengulang-alik


·        Ia diperbuat daripada lapisan keluli dan mempunyai lubang alur hampir mengelilingi keseluruhan belitan stator.
·        Stator disokong oleh rangka motor yang diperbuat daripada besi tuang @ plat keluli.
·        Terdapat 3 belitan satu fasa di stator. Ia diletakkan pada sudut 60° mekanik @ 120° elektrik dan disambungkan samada secara bintang @ delta.
·        Di kotak pengkalan motor, terdapat 6 terminal bagi maksid untuk sambungan ke bekalan. Setiap 2 terminal mewakili satu belitan.
·        Tugas utama sator ialah sebagai teras untuk menghasilkan medan magnet berputar disamping sebagai pelengkap litar magnet.

Bahagian pegun dikenali sebagai pemegun / stator. Hanya stator disambung kepada 
bekalan 3 safa.


Pemutar ( rotor )

·         Rotor @ sekunder ialah bahagian berputar. Ia berbentuk selinder dan dibina daripada lapisan-lapisan keluli yang bertebat.
·        Bagi motor yang berlilit, terdapat 3 set belitan pada lubang alur rotor yang diakhiri dengan 3 gelang gelincir. Belitan ini disambung secara bintang.
·        Teras rotor sangkar tupai adalah kukuh dan lasak, binaan teras adalah berlamina. Bar-bar sangkar tupai terletak dalam teras.






Tiada ulasan: